Voorwoord

Ieder jaar staat Onderwijskunde op het programma van de lerarenopleiding aan hogeschool Windesheim. Het eerste jaar stond in het teken van het Nederlandse onderwijssysteem, veel voorkomende leer theorieën en lesopbouw. De vijfrollen van de leraar en het houden van orde stond in het tweede jaar centraal. Het derde jaar bestudeerden we de identiteitsontwikkeling van adolescenten En dit jaar…..dit jaar ontwierpen we een Blended Leeromgeving.

Als afstandstudent consumeer ik hoofdzakelijk asynchrone onlineonderwijs. Op een enkele contactdag na bestaat mijn opleiding uit zelfstudie. Contact tussen mij, docenten en mede studenten verloopt asynchrone.

Deze vorm van onderwijs valt ook onder Blended Leren. Maar hij vereist wel een enorme discipline van studente. Het is zeker de moeite waard om het Conversational Framework van mijn eigen opleiding te teken. Maar daar zal ik je nu niet mee vermoeien. Wederom stel ik vast dat de beste stuurlui aan wal staan. Het ontwerpen van een Blended leeromgeving is een complexe zaak.

Met veel enthousiasme startte ik aan deze opdracht. Maar ik moet bekennen, het viel tegen. Voor deze opdracht lever ik vier producten: een Roadmap, een Toetsplan, een TPACK Samenhang en een Edublog. Dat is wat je ju aan het lezen bent.

Ik heb de afgelopeen maanden een Blended leeromgeving gemaakt waarin 3vmbo leerlingen leren rekenen met procenten. Mijn omgeving bestaat uit een verzameling powerpoint’s, LessonUp lessen, een Padlet, diverse YouTube video’s en een online oefenomgeving. Leerlingen ervaren Les 2.0

Hieronder verantwoord ik mijn keuzes en deel ik het meeste van mij materiaal. Voor de leesbaarheid heb ik de onderliggende theorie beschreven in blog-post "Bouw een "Blended leeromgeving" .Check voor verdieping de genoemde bronnen

Stappenplan

Nadat ik me had ingelezen en verdiept in Blended Learning en de onderliggende theorie met betrekking tot het ontwerpproces had bestudeerd, heb ik samen met mijn stageschool de lesstof van mijn leeromgeving bepaald. Om optijd de einddoelen te bereiken heb ik passende leeractiviteiten ontworpen. Een deel daarvan digitaal, een deel fysiek.

Conversational Framework

In mijn blog-post Bouw een Blended leeromgeving heb ik het Conversational Framework beschreven. Mijn leeromgeving kenmerkt zich door een motiverende dialoog tussen leerlingen en docent waarbij de leerlingen ervaren hoe het is om zelf een actieve bijdrage te leveren aan hun eigen leerproces. De leeromgeving geeft "omkaderde" vrijheid. De docent blijft de regisseur van de leeropbrengst waarbij die volledig wordt gefaciliteerd door de leeromgeving

  • Kennisoverdracht (docent-student).
    • Kennisoverdracht vindt plaats tussen docent en leerling en tussen de oefenomgeving en leerling. Ik maak daarbij gebruik van het Flipping The Classroom principe waarbij leerlingen de theorie voorafgaand aan de fysieke les voorbereiden. Om misconcepten te voorkomen stel ik altijd vast of de stof correct is aangeleerd. Ik hanteer leergesprekken en aansprekende opdrachten die ik baseer op materiaal die leerlingen gedurende de eerste week verzamelen en delen op een digitaal prikbord. De leeromgeving ondertsteunt het "Iedereen geeft antwoord" principe
  • Oefenen(oefenomgeving-leertaak)
    • Binnen de leeromgeving wordt er traditioneel en interactief online. Leerlingen plaatsen een foto’s van hun uitwerkingen in de leeromgeving zodat ik die kan voorzien van gepersonaliseerde feedback. De online oefenomgeving corrigeert uit zichzelf, voorziet van hulp en ondersteund tussenstappen
  • Leerling past kennis aan na oefenen (leertaak-student)
    • Binnen de leeromgeving wordt er traditioneel en interactief online geoefend. Leerlingen plaatsen een foto’s van hun uitwerkingen in de leeromgeving zodat ik die kan voorzien van gepersonaliseerde feedback. De online oefenomgeving corrigeert uit zichzelf, voorziet van hulp en ondersteunt tussenstappen.
  • Docent herformuleert doelen en/of lesmateriaal (docent-oefenomgeving)
    • Binnen de leeromgeving wordt per leerling zowel de voortgang als de prestaties vastgelegd. Hierdoor signaleer ik snel of er systeemfouten worden gemaakt. Na vier lessen toets ik formatief. De leerlingen hebben dan nog tijd genoeg om hiaten in hun kennis op te vullen.
  • Medestudent-leertaak (student-medestudent-leertaak)
    • Binnen de leeromgeving worden de leerlingen uitgedaagd om kennis te delen. Dit doen zij met behulp van samenwerkingsopdrachten.

Technologie

Mijn Blended Leeromgeving is opgebouwd rond LessonUp. LessonUp is een Nederlands product, speciaal ontwikkeld voor het onderwijs. Het bestaat uit een verzameling componenten waarmee je lessen kunt verrijken, zowel online als fysiek. Het is flexibel en stabiel.

Als je deze tool creatief inzet kan je er mee toetsen, huiswerk laten inleveren, differentiëren, enquetes afnemen, quizes spelen noem maar op. Alles wordt opgeslagen zodat ik exact weet wie wat heeft gedaan. Ook kan ik gepersonaliseerde feedback geven op ingeleverd huiswerk. Leerlingen hebben maar een app nodig die compatible is op elk platform. Zodra ze zich aanmelden bij een virtuele klas is al het materiaal beschikbaar. Het ondersteund zelfs LMS integratie.

Voor het online oefenen heb ik een WordPress website gemaakt die met een api is koppeld aan AlgebraKit. AlgebraKit is een digitale technologie voor reken- en algebra opgaven. Leerling kunnen er onbeperkt mee oefenen. De technologie kijkt automatisch na (ook de tussenstappen) en geeft hints. Ik genereer random opgave’s die ik met een WordPress Widget integreer in mijn website. De complexiteit en de oplossing's methoden programmeer ik zelf. Het oefenmateriaal sluit hierdoor naadloos aan op het niveau. In tegenstelling tot LessonUp wordt er niet gelogd hoe vaak en hoe goed leerlingen met de opgaves aan het werk zijn. Dat komt later.

TPACK

In mijn blog-post Bouw een Blended leeromgeving heb ik het TPACK model beschreven. Hieronder omschrijf ik hoe ik dit model heb geïntegreerd in mijn leeromgeving.

  • PCK
    • Paul Drijvers beschrijft in het handboek wiskunde didactiek het belang van rijke cognitieve schema’s (Streun, Zwaneveld, & Drijvers, 2019). De leerling moet instaat zijn zich het probleem mentaal te kunnen voorstellen. Parate kennis is daarbij essentieel. Vandaar dat de lessenreeks start met het activeren van deze benodigde kennis. Door vooraf formatief te toetsen, brengt de docent deze kennis in beeld kan daar concreet naar handelden met verlengde instructie of extra oefenopgaves.
    • De leeromgeving bouwt de kennis geleidelijk op en biedt voldoende gelegenheid om te oefen. De online oefenomgeving past bij productieve opgaves. Er is voldoende variatie aangebracht in de leeractiviteiten. Ook kan er zelfstandig docent geleid (in de klas) als volledig zelfstandig (thuis) worden gewerkt
  • +T
    • De techniek vormt het bindmiddel in mijn leeromgeving. De leraar blijft de regisseur van het leerproces, maar leerlingen worden hier mede-eigenaar van. Technieken als Flipping the Class Room, waarbij leerlingen voorbereid de les in komen, leveren tijdwinst op tijdens de f2f lessen. Hierdoor ervaren leerlingen dat de docent meer één op één tijd voor hen heeft. Leerlingen stellen gerichtere vragen en kunnen kiezen om de uitleg te volgen of zelfstandig te werken aan extra of verdiepende opgaves
    • Doordat de leeromgeving alles vastlegt, wordt de docent gefaciliteerd zijn leerlingen nog beter te volgen. Communicatie over specifieke opgave’s blijft gekoppeld aan die opgave en verdwijnt niet op de grote hoop (vraag via magistermail). Daar hebben leerlingen na afloop van de lessenreeks profijt van als zij zich voorbereiden op examens. Mijn leeromgeving blijft een te raadplegen bron van informatie.

Studiewijzer

Lesmateriaal

PowerPointLessonUp
IntroductieLes1
Erbij/ErafLes2Les2
BTWLes3Les3
De factorLes4Les4
Wet.Sch.NotLes5Les5
HerhalenLes6
VerhoudingstabelInstructie1
Wetenschappelijke notatieInstructie2
Mijn Casio fx-82msInstructie3
Interactief oefenenInstructie4
Digitaal PrikbordInstructie5
Formatieve toetsen op aanvraag

Streun, A., Zwaneveld, G., & Drijvers, P. H. M. (2019). Handboek wiskundedidactiek (7de editie). Amsterdam, Nederland: Epsilon Uitgaven.

Categorieën: Onderwijskunde